Om tendenser i tidens kunst og kultur

Længe leve parcelhuset - men hvad med historicismehusene?

Gammelholm i København (her set fra Holbergsgade) rummer en del ejendomme opført i historicisme-perioden i sidste halvdel af 1800-tallet. Desværre bliver en hel del af denne periodes etageejendomme udsat for mere eller mindre hårdhændede ombygninger i disse år. Historicismen er ikke så velset som den burde være.

5.9.2013.

Der kører i øjeblikket en kampagne, ført af bl.a. Foreningen for landskabs- og bygningskultur, for at gøre opmærksom på at parcelhuse og andre karakteristiske bygninger fra 1950'erne og 60'erne bør kategoriseres som bevaringsværdige. Det er en rigtig god idé, især mange ikke opfatter disse bygninger som egentlig kulturarv. Der er risiko for at de bliver ændret til ukendelighed af nuværende eller senere ejere og at deres tidskarakteristiske udttryk dermed forsvinder.

Desværre bliver der ikke lagt de samme ambitioner for dagen, når det gælder bygningsarven fra historicismeperioden - tiden fra ca. 1860-1900. Huse fra denne periode, masser af etageejendomme i de danske byer, bliver i disse år istandsat med hård hånd. Stilen er ikke i høj kurs blandt restaureringsarkitekter. Man trækker desværre stadig på skuldrene af den. I København har vi set nogle grelle eksempler på denne negligering af periodens særpræg. Et af de værste er den ombygning - og især overbygning - der har fundet sted på Zahles skole på Nørrevold. De nye dele knytter ikke på nogen måde an til den eksisterende arkitektur på stedet, de fratager den sin karakter som historicismearkitektur. Flere andre steder i København - bl.a. i gaderne bag Det Kongelige Teater - har man åbenbart fået kommunens tilladelse til at udstyre ejendomme med mægtige og alt for synlige tagterrasser.

Det ville klæde arkitektur-frontkæmperne at have samme veneration for bygningsarven fra historicismen som de - meget rigtigt - har for 1950'ernes og 60'ernes huse.  

Ny undersøgelse fra Kulturstyrelsen

31.7.2013

Der er kommet en helt ny rapport fra Kulturstyrelsen om de danske museer i tal. Rapporten kan ses på http://www.kulturstyrelsen.dk/nyheder/ny-rapport-danske-museer-i-tal/. Den bygger på en spørgeskemaundersøgelse, hvori de fleste museer har deltaget. Det er både kulturhistoriske, kunst-, natur- og andre typer museer, som har svaret på en mængde spørgsmål.

Alle statistikker og oplysninger er opgørelser fra 2011. Man kan undre sig over at det har taget halvandet - 1½ - år at behandle oplysningerne. Er rapporten så relevant endnu?

Der er nogle enkelte punkter, som har overrasket mig - og mange der ikke overrasker spor. Et af de mange diagrammer viser at museer med lav omsætning, laver procentvis flere særudstillinger end museer med høj omsætning. Eller sagt på en anden måde: de små museer med et begrænset budget stabler flere særudstillinger på benene end de store museer med større økonomisk råderum. Det er da tankevækkende! Nu kan der selvfølgelig være flere definitioner af hvad en særudstilling er, men alligevel.

Rapporten viser desuden at der - stadig - er en overvældende repræsentation af mænd i museernes bestyrelser. Det burde efterhånden have udlignet sig! Da jeg læste på universitetet var de fleste på mit (kunsthistorie)institut kvinder. Så kunsthistorie er overvejende et kvindefag. For historikeres vedkommende vil jeg tro at det er fifty-fifty. Hvorfor er det så lige at bestyrelserne bliver ved med at være mandsdominerede?

Man har endvidere bedt museerne redegøre for hvor mange forskningspublikationer, de producerer. Her skulle man tro at de store museer producerer langt mere end de små. De har også et lille forspring, men det er meget mindre end man umiddelbart skulle tro - det højere budget m.m. taget i betragtning. De små museer producerer også ligeså meget digital formidling som de store museer!

De kulturhistoriske museer udgør den højeste procentdel af museer i Danmark, efterfulgt af kunstmuseerne.

Med mine briller er det mest interessante ved rapporten oplysningerne om de små museer. De kan tilsyneladende en hel del som de store museer ikke kan. Med alle de mange fusioner og sammenlægninger af museer, der har fundet sted og stadig finder sted over hele landet, er det tankevækkende at produktivitet og opfindsomhed åbenbart trives bedst i de lavestbudgetterede museers regi.

   

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

05.09 | 18:34

Hej Tina
skal vi tale eller maile sammen.
Kh Henny
mig der var vild med Pavarotti

...
29.02 | 14:57

Der sker ikke rigtig noget her på siden. Der er kun noget om griseri fra december

...
17.06 | 14:01

Det ser sgu meget godt ud

...
07.10 | 20:57

Meget interessant

...
Du kan lide denne side